Allmänna affärsvillkor - Transportvillkor - Passagerares rättigheter - Cookies
Allt det praktiska
Allmänna affärsvillkor
Följande Allmänna affärsvillkor gäller för köp hos BORNHOLMSLINJEN.
Aktuella Allmänna Affärsvillkor är gällande från 27. mars 2024.
1.1 BORNHOLMSLINJEN drivs och ägs av Molslinjen A/S, Færgevej 7A, 8000 Århus C.
1.2 Alla transportavtal med BORNHOLMSLINJEN ingås därmed med Molslinjen A/S som motpart (nedan även kallad BORNHOLMSLINJEN).
2.1 Med ”passagerare” avses fysisk person som befordras eller ska befordras med båt enligt avtal med BORNHOLMSLINJEN, samt den som medföljer ett fordon eller gods.
2.2 Med ”resgods” avses föremål som befordras i anslutning till ett avtal om passagerarbefordran. Resgods kan delas in i fyra kategorier:
2.2.1 Med ”handbagage” avses det resgods som en passagerare har i sin vård eller som passageraren medför i eller på sitt fordon.
2.2.2 Med ”fordon” avses det motordrivna fordon som en passagerare medför ombord på färjan.
2.2.3 Med ”värdesaker” avses bland annat pengar, värdepapper, silver, guld, klockor, juveler, smycken och konstföremål.
2.2.4 Med ”annat resgods” avses det som faller utanför definitionen i punkt 2.2.1, 2.2.2 och 2.2.3.
2.3 Med ”gods” avses det som faller utanför definitionen i punkt 2.2. Lastbilar, varubilar, bussar samt gods som transporteras med dessa fordon är gods, såvida de inte är chaufförens eller passagerarens personliga egendom och används som personbil, då ska de i stället betraktas som resgods.
2.4 Med ”värdegods” avses bland annat, men inte uteslutande tobak, alkohol, smycken, kontakter och liknande föremål som är lätta att omsätta.
2.5 Med ”transportbehållare” avses container, släpvagn, flakvagn, pall, tank, ställning för sjukbår eller liknande.
2.6 Med ”farligt gods” avses gods som omfattas av danska sjölagen (søloven) paragraf 257, st. 1 och 2.
3.1 Dessa Allmänna affärsvillkor gäller alla avtal om befordran som ingås av BORNHOLMSLINJEN, oavsett om en avtalshandling utfärdas eller inte. Därutöver gäller de bestämmelser som är anslagna på färjan.
3.2 BORNHOLMSLINJEN ansvarar inte för direkt eller indirekt förlust, inklusive förlorade intäkter, utöver vad som föreskrivs i tvingande bestämmelser i den danska sjölagen eller annan tvingande lag.
3.3 BORNHOLMSLINJEN begränsar sitt ansvar i möjligaste mån i enlighet med den danska sjölagen.
3.4 Det kan förekomma saltstänk på bilarna.
3.5 Såvida inte tvingade bestämmelser i den danska sjölagen eller annan tvingande lag föreskriver annan domstol, ska alla tvister med Molslinjen A/S avgöras enligt dansk lag i domstol där Molslinjen A/S har sitt säte (hjemting).
3.6 Bokning är inte någon garanti för befordran, utan är endast att betrakta som en förfrågan om ledig kapacitet på den aktuella färjan. Bokningen raderas automatiskt om inte incheckning har skett senast 10 minuter före planerad avgång.
3.7 I händelse av katastrof-, ambulans- eller polistransport vid utsålda avgångar, blir de sist ankomna bokade fordonen placerade i vänteläge.
3.8 Avser avtalet ett särskilt fartyg, har BORNHOLMSLINJEN rätt att uppfylla avtalet med ett annat passande fartyg. Eventuell information om fartygstyp är inte bindande för BORNHOLMSLINJEN.
3.9 Avgångs- och restider som lämnats av BORNHOLMSLINJEN anses som ungefärliga och BORNHOLMSLINJEN garanterar följaktligen inte att dessa hålls. BORNHOLMSLINJEN ansvarar inte för driftstörningar, för anslutning till tåg, buss och andra transportmedel.
3.10 BORNHOLMSLINJEN förbehåller sig rätten att kräva tilläggsavgift på DKK 750 vid passage av incheckning/biljettkontroll utan betalning, eller vid passage utan giltig biljett till den valda transportformen.
3.11 Biljetter kan betalas kontant i den bemannade biljettförsäljningen i hamnarna, samt med Dankort, och ett antal av de vanligaste betalkorten i biljettautomater och på rederiets webbplatser. I Sassnitz går det inte att betala kontant, och det går inte heller att köpa biljetter i incheckningsautomaterna. Sassnitz är en obemannad hamn. Rederiet godtar betalning i danska kronor. Av utländsk valuta tas endast Euro emot på avresedagen, men inte till framtida bokningar.
3.12 BORNHOLMSLINJEN förbehåller sig rätten att kräva en avgift vid en ändring av bokning.
4.1 Det finns ingen ångerrätt för avtal om personbefordran, jfr danska konsumentköplagen (forbrugeraftaleloven) paragraf 1, st. 4, nr 4.
4.2 I den mån biljettypen tillåter det, kan en biljett ändras till en annan avgång på samma sträcka inom giltighetsperioden. Ska endast datum, tidpunkt eller antalet passagerare ändras kan detta göras via webbplatsen eller i appen. Exempelvis kan en biljett i riktning från Rønne mot Ystad ändras till en annan avgång i riktning från Ystad mot Rønne genom att kontakta BORNHOLMSLINJEN per telefon: +45 70 900 100. Observera! Ändrar man sin biljett till en annan biljettyp, exempelvis från lågprisbiljett till flexbiljett är det fortsatt biljettvillkoren för den ursprungliga biljetten som gäller för den ändrade biljetten.
4.3 Om biljettypen medger ändringar, kan biljetten ändras från en viss transportform till en annan genom att kontakta BORNHOLMSLINJEN på telefon: +45 70 900 100, eller genom ett personligt besök. En biljett för en ”Låg bil” kan t.ex. ändras till en biljett för en ”Hög bil”, en ”Gående”-biljett kan ändras till en ”Låg bil”-biljett, och så vidare. Om den nya biljetten kostar mer än den ursprungliga, betalas mellanskillnaden i samband med ändringen. Är den nya biljetten billigare än den ursprungliga, finns möjlighet att få återbetalning av den ursprungliga biljetten i samband med köpet av den nya biljetten, om den ursprungliga biljettypen tillåter det.
4.4 Om du av misstag råkar dubbelboka (köpa två likadana biljetter till samma avgång), kan du få återbetalning av den ena biljetten genom att skriva till kundeservice@bornholmslinjen.dk FÖRE planerad avgång. För återbetalning krävs att båda biljetterna är köpta med högst 10 minuters mellanrum till samma avgång, och att personuppgifterna är identiska.
4.5 Om en avgång blir inställd ska begäran om återbetalning skickas till kundeservice@bornholmslinjen.dk senast 2 månader från det ursprungliga avresedatumet.
4.6 Lågprisbiljett gäller upp till en månad från ursprungligt resdatum och kan, mot avgift samt betalning av eventuell prisskillnad, ändras fram till den bokade avgångstiden till en annan lågpris-, flex- eller standardbiljett. Standardbiljetten gäller fem passagerare inklusive chaufför. Ytterligare passagerare debiteras separat (se aktuell prislista). Lågprisbiljetter kan i allmänhet inte återbetalas. Inte heller vid byte till annan biljetttyp. Det är dock möjligt att köpa till en kostnadsfri ändring och/eller en kostnadsfri återbetalning. Ett varierande antal lågprisbiljetter står till förfogande på de olika avgångarna, och lågprisbiljetterna säljs enligt principen ”först till kvarn”.
4.7 Flexbiljett gäller upp till en månad från ursprungligt resdatum och kan, mot betalning av eventuell prisskillnad, ändras online utan avgift fram till den bokade avgångstiden till en annan flex- eller standardbiljett. Flexbiljetten gäller fem passagerare inklusive chaufför. Ytterligare passagerare debiteras separat (se aktuell prislista). Flexbiljetten kan i allmänhet inte återbetalas. Inte heller vid byte till annan biljetttyp. Det är möjligt att köpa till en kostnadsfri ändring och/eller en kostnadsfri återbetalning. Ett varierande antal flexbiljetter står till förfogande på de olika avgångarna, och flexbiljetterna säljs enligt principen ”först till kvarn”.
4.8 Standardbiljett (inklusive pensionärs- och handikappbiljett) gäller upp till tre månader från ursprungligt resdatum, och kan ändras och/eller återbetalas fram till den bokade avgångstiden. Standardbiljetten gäller fem passagerare inklusive chaufför. Ytterligare passagerare debiteras separat (se gällande prislista) (villkor för pensionärs- och handikappbiljetter, se även nedan). Standardbiljetten kan ändras utan någon avgift, men endast till en ny standardbiljett. Vid återbetalning dras en avgift per bokning på 20 % av biljettpriset, dock minst DKK 100, från återbetalningsbeloppet. Om återbetalning av en biljett önskas, kontakta kundeservice@bornholmslinjen.dk.
4.9 Handikappbiljett: Personer med rörelsehinder kan köpa en handikappbiljett för personbil om denne har ett giltigt parkeringstillstånd för rörelsehindrade personer. En handikappbiljett inkluderar två passagerare inklusive chaufför och gäller upp till tre månader från ursprungligt resdatum, och kan ändras och/eller återbetalas fram till den bokade avgångstiden. Ytterligare passagerare debiteras separat (se aktuell prislista). Handikappbiljetten kan ändras utan avgift till en annan ledig handikappbiljett. Vid återbetalning dras en avgift per bokning på 20 % av biljettpriset, dock minst DKK 100, från återbetalningsbeloppet. Om återbetalning av en biljett önskas, kontakta kundeservice@bornholmslinjen.dk. Dessutom är det möjligt att köpa specialbiljetter för passagerare till fots med ett giltigt ledsagarkort utfärdat av de danska handikapporganisationerna, det danska blindförbundet eller motsvarande.
4.10 Pensionärsbiljett: För personer som har uppnått den allmänna pensionsåldern 65 år och de ska kunna styrka sin identitet med körkort eller pass som innehåller födelsedatum och foto, varvid de kan köpa en pensionärsbiljett. Även förtidspensionärer har möjlighet att köpa pensionärsbiljett mot uppvisande av giltig fotolegitimation. Förtidspensionärer ska styrka sin behörighet med ett DSB-legitimationskort (danskt id-kort för förtidspensionärer) eller motsvarande intyg. En pensionärsbiljett inkluderar två passagerare, varav den ena ska vara pensionär. Biljetten gäller upp till tre månader från ursprungligt resdatum, och kan ändras och/eller återbetalas fram till den bokade avgångstiden. Ytterligare passagerare debiteras separat (se aktuell prislista). Pensionärsbiljett kan mot betalning av eventuell prisskillnad ändras utan avgift till en annan ledig pensionärs- eller standardbiljett. Det går dessutom att ändra pensionärsbiljettens transportform, t.ex. från ”gående” till ”låg bil” genom att kontakta BORNHOLMSLINJEN på telefon: +45 70 900 100. Vid återbetalning dras en avgift per bokning på 20 % av biljettpriset, dock minst DKK 100, från återbetalningsbeloppet. Om återbetalning av en biljett önskas, kontakta kundeservice@bornholmslinjen.dk.
4.11 Standard-PLUS-biljetten är giltig i högst 12 månader från dess ursprungliga avresedatum, och kan ändras och/eller återbetalas fram till den inbokade avgångstiden. Standard-PLUS-biljetten gäller fem passagerare inklusive chaufför. Ytterligare passagerare debiteras separat (se aktuell prislista). Standard-PLUS-biljetten ger passagerarna tillträde till pendlarloungen ombord, och bilen prioriteras vid ombord- och avkörningen. Standard-PLUS-biljetten kan utan extra avgift ändras till en annan valfri avgång (som inte är slutsåld) fram till avgången. Standard-PLUS-biljetten kan återbetalas utan någon avgift. Om återbetalning av en biljett önskas, vänligen kontakta kundeservice@bornholmslinjen.dk.
Pendlaravtal och pendlarbiljetter
*Under 2023 finns ett avtal med det danska transportministeriet om att testa fria resor med Express 1. Det kan därför finnas avgångar under 2023 där man inte kan boka pendlarbiljetter, trots att det inte är utsålt på färjan.
4.12 Pendlare kan få tillgång till pendlarbiljetter genom att upprätta ett pendlarschema via formuläret på bornholmslinjen.dk/pendler, där årsavgift, pristrappor och villkor framgår.
4.13 Pendlare erbjuds två typer av pendlarscheman, ett för privatpersoner och ett för företag.
4.14 Med ett pendlarschema är det möjligt att teckna ett eller flera pendlaravtal, beroende på vilken typ av transport som används. Transporttypen kan t.ex. vara ”låg bil” eller ”gående, barn”. Pendlaravtalen ger tillgång till att köpa pendlarbiljetter till specialvillkor.
4.15 Pendlaravtal kan användas på både Rønne-Ystad och Rønne-Køge och gäller endast för det specifika transportsätt som pendlaravtalet köptes för.
4.16 Pendlarbiljetter kan ombokas fram till det datum då det aktuella pendlaravtalet löper ut. Pendlarbiljetter kan ombokas kostnadsfritt.
4.17 När man köper en pendlarbiljett för en resa som infaller efter det aktuella pendlaravtalets giltighetsperiod, förlängs pendlaravtalet i samband med biljettköpet automatiskt ytterligare ett år, och beloppet för detta debiteras tillsammans med den aktuella pendlarbiljetten.
4.18 Ett pendlaravtal träder i kraft den första resdagen för den första pendlarbiljetten som köpts via pendlaravtalet, och gäller därefter i 12 månader. Ett pendlaravtal kan ändras så att det träder i kraft tidigare genom att kontakta BORNHOLMSLINJEN:s kundservice på kundeservice@bornholmslinjen.dk
4.19 Avgift för pendlaravtal och pendlarbiljetter återbetalas inte.
4.20 I samband med en resa med pendlarbiljett ska ägaren av det aktuella pendlarschemat när som helst kunna uppvisa id-kort (körkort, pass, eller liknande) för att styrka sambandet. Den som använder privata pendlarscheman ska kunna dokumentera sin hemvist på den adress som är registrerad på pendlarschemat.
4.21 Fordonets registreringsnummer ska anges på alla bokningar. Om det fordon som är registrerat på pendlaravtalet undantagsvis är otillgängligt, t.ex. vid verkstadsbesök, kan man använda ett annat fordon av samma transporttyp, exempelvis ”låg bil”. I detta fall ska ägaren korrigera registreringsnumret på pendlarbiljetten i fråga före incheckning till avgång. Detta görs online. Att registreringsnumret på en pendlarbiljett ändras påverkar inte biljettpriset. Dokumentation kan krävas.
4.22 Om den som reser på en pendlarbiljett inte kan bevisa ett legitimt samband till pendlarschemat utkrävs en kontrollavgift på DKK 750. I detta fall förbehåller sig BORNHOLMSLINJEN även rätten att omgående upphäva det aktuella pendlarschemat samt alla därtill kopplade pendlaravtal och alla pendlarbiljetter.
4.23 Ett privat pendlarschema och tillhörande pendlaravtal gäller för samtliga personer i hushållet, och två samboende vuxna kan exempelvis dela samma pendlaravtal för biljettypen ”vuxen, pendlare”.
4.23.1 Pendlarbiljetter är personliga för hushållet och kan inte överlåtas till andra. Pendlarbiljetter kan följaktligen bara användas av ägarna till de fordon som är registrerade på avtalet, samt av personer i deras hushåll.
4.23.2 Finns det flera bilar i hushållet kan alla registreras på samma pendlarschema. Priset för tillhörande pendlarbiljetter bestäms av det totala antalet bokningar för de fordon som är registrerade i avtalet. Pristrappan avser resor inom samma transportform. Dvs. Låg bil 1 och låg bil 2 på samma avtal räknas ihop, medan låg bil 1 och hög bil 2 räknas var för sig. Endast en årsavgift betalas för varje transporttyp. Alltså betalar inte både låg bil 1 och låg bil 2 årsavgift om de är registrerade på samma pendlarschema.
4.23.3 Om flera personer på samma pendlarschema önskar använda samma avgång som gående, eller i var sin bil, måste flera pendlaravtal upprättas.
4.24 Pendlarschema för företag kan upprättas av företag och kopplas till företagets organisationsnummer.
4.24.1 Det går att upprätta flera pendlaravtal i ett och samma pendlarschema för företag.
4.24.2 Har företaget flera typer av fordon ska ett pendlaravtal upprättas för var och en av fordonstyperna, det vill säga ett avtal för ”låg bil” och ett annat för ”hög bil”.
4.24.3 Vid ett pendlarschema för företag ska resenären kunna visa en id-handling som styrker att personen är anställd i företaget.
4.24.4 Det går att registrera flera bilar på samma företagspendlaravtal. Priset för de tillhörande pendlarbiljetterna bestäms av det totala antalet bokningar för de registrerade bilarna. Årsavgifter och pristrappor framgår av www.bornholmslinjen.dk/pendler/priser
4.25 Bussar
4.25.1 Standardbussbiljetter gäller upp till tre månader från ursprungligt resdatum, och kan ändras och avbokas kostnadsfritt fram till 47 dagar före avgångstiden. Bokningar kan inte ändras eller avbokas om det är 46 dagar eller färre till avgångstiden. Eventuella outnyttjade biljetter återbetalas inte.
4.26 Bussar på konto
4.26.1 Vid mer än 20 tur-och-returresor eller 40 enkelresor är man berättigad att bli kontokund.
4.26.2 Bokningar gjorda 28 dagar eller fler före avgång kan inte avbokas om det är 25 dagar eller färre till avgång.
4.26.3 Bokningar gjorda inom 27 dagar före avgång kan endast avbokas inom 5 dagar efter bokning.
4.26.4 Bokningar gjorda inom 5 dagar före avgång kan endast avbokas inom en arbetsdag efter bokning.
4.26.5 Priserna för det kommande kalenderåret omförhandlas varje år i augusti.
4.26.6 Eventuella outnyttjade biljetter faktureras.
4.27 Fasta bokningar
4.27.1 Fasta bokningar för bussbolag: Bussbolag kan teckna avtal om att ha ett antal fasta bokningar på framtida avgångar på linjen Rønne-Køge och Rønne-Ystad under en individuellt avtalad period. Biljetter till färjan som köps via denna avtalstyp kan återbetalas och ändras till andra avgångar.
4.27.2 Fasta bokningar för fraktbolag: Fraktbolag kan teckna avtal om att ha ett antal fasta bokningar på framtida avgångar på linjen Rønne-Køge och Rønne-Ystad under en individuellt avtalad period. Biljetter till färjan som köps via denna avtalstyp återbetalas inte, men kan ändras till andra avgångar.
4.27.3 Avtal om fasta bokningar kan sägas upp skriftligen med 14 dagars varsel, såvida inte något annat framgår av villkoren i det aktuella avtalet. Fasta bokningar kan inte överlåtas till andra.
4.27.4 Eventuella outnyttjade biljetter faktureras.
4.28 För paketresor som köpts via andra företag än BORNHOLMSLINJEN ska kundens eventuella rätt att ångra sig, ändra eller få återbetalning göras gällande direkt gentemot den aktuella leverantören.
5.1 Vid befordran av passagerare och resgods utfärdas biljett vid incheckningen.
5.2 BORNHOLMSLINJEN har inget ansvar under tiden passageraren går eller kör ombord och inte efter att passageraren kommit iland.
5.3 Ett handbagage får tas ombord på snabbfärjorna. Handbagaget får väga max åtta kg och inte vara större än max. 50 x 40 x 25 cm. För passagerare till fots transporteras övrigt bagage på bagagevagnarna som körs ombord på färjan. Vid ankomst körs bagagevagnarna in i ankomsthallen, där resenären själv hämtar sitt bagage. Rederiet har inget ansvar för bagage som lagts på bagagevagnar under tiden innan bagaget tas ombord och inte efter att bagaget förts iland, däremot ansvarar rederiet för tiden då bagaget är i rederiets förvar på bagagevagnarna. Rederiet rekommenderar att allt bagage som överlämnas i rederiets förvar ska vara tydligt märkt med ägarens namn, adress och telefonnummer. Reklamation beträffande bagage som varit i rederiets förvar på bagagevagnarna ska lämnas utan onödigt dröjsmål till rederiets personal i terminalen innan resenären lämnar terminalen.
5.4 För personer med rörelsehinder eller andra behov av särskild assistans tillgodoser rederiet önskemål om parkering nära hissen i den mån det är möjligt. Passagerare med rörelsehinder och som har svårt att gå har möjlighet att förboka och få gratis assistans från färje- och/eller terminalpersonal med att komma av och på färjan. Detta ska beställas senast 48 timmar före avresan genom att kontakta BORNHOLMSLINJEN på telefon: +45 70 900 100.
5.5 Rederiet kan kräva att sjuka/fysiskt funktionsnedsatta har egen ledsagare med sig under överfarten.
5.6 BORNHOLMSLINJEN ansvarar inte för levande djur som befordras som resgods.
5.7 BORNHOLMSLINJEN ansvarar inte för förlust av värdeföremål.
5.8 BORNHOLMSLINJEN är endast skyldigt att ersätta förlust som orsakats genom att resgods förkommit eller skadats på grund av en incident under befordran, när förlusten eller skadan beror fel eller försumlighet från BORNHOLMSLINJEN sida eller från någon som BORNHOLMSLINJEN ansvarar för.
5.9 BORNHOLMSLINJEN ersätter förlust som vållas genom att en passagerare avlider eller kommer till skada på grund av en incident under befordran i enlighet med bestämmelserna i EU-förordning 392/2009.
5.10 Ett sammandrag av passagerarnas rättigheter vid dödsfall, personskada, förlust eller skada på resgods till följd av incidenter under befordran med Molslinjen A/S framgår av bilaga A till dessa affärsvillkor samt finns att läsa på alla Molslinjen A/S webbplatser, bland annat på molslinjen.dk och bornholmslinjen.dk.
5.11 BORNHOLMSLINJEN är endast skyldigt att ersätta förlust eller skada orsakad genom försening vid befordran av passagerare eller utlämning av resgods vid fel eller försumlighet från BORNHOLMSLINJEN:s sida.
5.12 BORNHOLMSLINJEN har rätt att låta befordran helt eller delvis utföras av ett annat rederi. Ska en viss del av resan utföras av ett annat rederi, kan BORNHOLMSLINJEN inte hållas ansvarigt för förlust, skada eller försening som inträffar under den delen av resan som utförs av det andra rederiet. Detsamma gäller i händelse av att passageraren har rätt att helt eller delvis befordras av ett annat rederi.
5.13 Klagomål rörande förhållandena ombord ska riktas till personalen på den berörda avdelningen. Klagomål avseende befordran ska göras till rederiet via webbplatsen.
6.1 Vid befordran av gods eller transportbehållare utfärdas lågprisbiljett, för vilken reglerna för lågprisbiljett som angavs i punkt4.6 gäller. Att biljett utfärdats är inte synonymt med att BORNHOLMSLINJEN har fått gods eller transportbehållare i sitt förvar, se danska sjölagen paragraf 275. Gods och transportbehållare deponeras på BORNHOLMSLINJEN:s områden på beställarens, avsändarens eller mottagarens räkning och risk fram till att godset eller transportbehållaren förs ombord på fartyget.
6.2 In- och utkörning från last- och lossningsområden vid färjelägena ska ske genom rederiets portaler för incheckning och eventuell fotografering.
6.3 Beställare, avsändare eller mottagare uppmanas att säkra godset och transportbehållaren på bästa möjliga sätt. BORNHOLMSLINJEN:s område är inte övervakat eller specialsäkrat.
6.4 Transport av gods eventuellt i transportbehållare, som hanteras av BORNHOLMSLINJEN eller någon som BORNHOLMSLINJEN ansvarar för, omfattas av villkoren i punkt 5
6.5 BORNHOLMSLINJEN har rätt att utan föregående meddelande befordra gods eller transportbehållare såväl under som över däck, och BORNHOLMSLINJEN har rätt att samla gods i en transportbehållare. BORNHOLMSLINJEN ansvarar inte för förlust, skada eller försening på gods eller transportbehållare, när förlusten, skadan eller förseningen beror på bristfällig surrning, säkring och stuvning av godset eller andra omständigheter som är beställarens, avsändarens eller mottagarens ansvar. BORNHOLMSLINJEN har inte skyldighet att kontrollera att godset är korrekt surrat, säkrat eller stuvat. BORNHOLMSLINJEN har endast skyldighet att undersöka godset när transportbehållaren är synbart skadat utvändigt.
6.6 Surrning, säkring och stuvning av gods ombord i transportbehållare är beställarens, avsändarens eller mottagarens ansvar. I händelse av dåligt väder surrar BORNHOLMSLINJEN transportbehållare, som ska vara försedda med surrningsbeslag för förankring på fartyget.
6.7 BORNHOLMSLINJEN kan utan ansvar lämna kvar gods eller transportbehållare om föremålet inte kan transporteras ombord på grund av tekniska brister hos föremålet, till exempel stödben som inte kan lyftas eller bromsar som inte fungerar. BORNHOLMSLINJEN kommer att informera beställare, avsändare eller mottagare i efterhand.
6.8 Värdegods befordras endast enligt förhandsavtal med BORNHOLMSLINJEN, och i händelse att BORNHOLMSLINJEN inte har informerats härom har BORNHOLMSLINJEN inget ansvar om värdegodset förkommer, skadas eller försenas.
6.9 Farligt gods är inte tillåtet ombord på snabbfärjorna.
6.10 Farligt gods transporteras på särskilda avgångar på rutten Rønne-Køge (se gällande tidtabell).
6.11 Önskar man ta med farligt gods (FG) – inklusive begränsade mängder (LQ), är man skyldig att ange typ och mängd för det farliga godset när biljetten bokas. För avgång från Rønne kl. 17.00 ska farligt gods inrapporteras senast 5 timmar före avgångstid (dvs. senast kl. 12.00), och för avgång från Køge kl. 00:30 ska farligt gods och begränsade mängder inrapporteras senast 7,5 timmar före avgångstid (dvs. senast kl. 17.00 dagen före). Har denna information inte lämnats anses avsändaren ha garanterat BORNHOLMSLINJEN att det gods som lämnats för transport inte innehåller farligt gods.
6.12 Vid transport av farligt gods ska erforderliga dokument uppvisas före transport. Märkning och emballering ska göras enligt gällande regler. BORNHOLMSLINJEN förbehåller sig rätten att kontrollera att lasten motsvarar anmälan och har rätt att avvisa eller skjuta upp transport av farligt gods.
6.13 BORNHOLMSLINJEN förbehåller sig rätten att transportera farligt gods på en annan avgång än den som ursprungligen bokats.
6.14 Vid transport av gods ska uppgift om godsets korrekta vikt lämnas vid bokning av biljett. BORNHOLMSLINJEN förbehåller sig rätten att göra en kontrollvägning och kräva ett tilläggspris för en eventuellt odeklarerad vikt samt att ta ut en kontrollavgift på DKK 2 000, om en felaktig viktuppgift lämnats. BORNHOLMSLINJEN förbehåller sig även rätten att annullera en bokning om godsets vikt överskrider fastställda gränser.
6.15 Placering av släpvagnar
6.15.1 Uppställning av släp (trailers) i Køge: På vardagar får släpvagnar placeras på släpvagnsplatsen för transport på nästkommande avgång. Det är inte tillåtet att placera släp på den platsen om de inte är inbokade för nästa avgång. Släp som inte är inbokade till nästa avgång och som placeras på släpplatsen, kommer av utrymmesskäl att flyttas till en separat plats inom området. BORNHOLMSLINJEN debiterar kunden DKK 1 500 för att täcka omkostnaderna för denna extra hantering. BORNHOLMSLINJEN ansvar och ersättningsskyldighet för både släpvagn och last upphör när släpvagnen har flyttats och placerats på det separata området på släpvagnsplatsen.
Inför helgavgångar får släp placeras på släpplatsen från och med fredag. Inför avgångar på helgdagar får släp placeras på släpplatsen från och med sista arbetsdagen före helgdagarna.6.15.2 Avhämtning av släp (trailers) i Køge: Släpvagnar som ankommer med färjan från Rønne ska avhämtas från släpvagnsplatsen före kl. 19.30 dagen efter. Släp som inte har hämtats före detta klockslag, flyttas av utrymmesskäl till en separat plats inom området. BORNHOLMSLINJEN debiterar kunden DKK 1 500 för att täcka omkostnaderna för denna extra hantering. Det står kunden fritt att själv ombesörja flytt av sina släpvagnar före kl. 19.30 dagen efter. BORNHOLMSLINJEN ansvar och ersättningsskyldighet för både släpvagn och last upphör när släpvagnen har flyttats och placerats på det separata området på släpvagnsplatsen.
6.16 BORNHOLMSLINJEN har pant- och kvarstadsrätt i gods och transportbehållare som är under BORNHOLMSLINJEN:s kontroll, dels för alla omkostnader som belastar godset eller transporbehållaren – inklusive ersättning och lagerhyra – dels för samtliga BORNHOLMSLINJEN:s övriga fordringar på beställare, avsändare eller mottagare.
6.17 Det är under inga omständigheter tillåtet att dra av ersättningskrav eller andra fordringar på rederiet från biljettpriset eller rederiets tillgodohavande.
7.1 Molslinjen A/S fbehandling av personuppgifter framgår av vår dataskyddspolicy. Den är samlad i ett dokument som finns här.
8.1 Loggstatistik används på alla Molslinjen A/S webbplatser, bland annat på molslinjen.dk och bornholmslinjen.dk, och innebär att ett statistiksystem samlar information som kan ge en statistisk bild av hur många besökande en webbplats har haft, var de kommer från, på vilken del av webbplatsen den lämnas med mera. Loggstatistik används bland annat med syfte att optimera webbplatsen och dess funktioner och för att skapa ökad användarvänlighet.
8.2 Molslinjen A/S har upphovsrätt till allt material som publiceras på webbplatsen.
Materialet får inte spridas eller kopieras utan tillstånd. Det är tillåtet att länka till information på webbplatsen. Så kallade ”djupa länkar” är också tillåtna, se även molslinjen@molslinjen.dk för direktlänkar.
8.3 Molslinjen A/S reserverar sig för ändrad information och eventuella fel på företagets webbplatser. Informationen på webbplatserna uppdateras löpande, men fel kan förekomma. Molslinjen A/S ansvarar inte för direkt eller indirekt förlust till följd av användning av information på webbplatserna. Länkar till tredjepartsservrar ligger utanför Molslinjen A/S ansvar, och även innehållet på tredjepartsservrar ligger utanför Molslinjen A/S ansvar. Nedladdning av dokument från Molslinjen A/S webbplatser sker på användarens eget ansvar.
8.4 Genom att använda denna webbplats accepterar användaren villkoren i detta dokument. Innehållet uppdateras efter behov så att användare alltid vet vilken information Molslinjen A/S samlar in och varför. Molslinjen A/S förbehåller sig rätten att när som helst ändra, lägga till eller ta bort delar av dokumentet. Besök därför dessa sidor och kontrollera om något har ändrats. Genom att fortsätta använda Molslinjen A/S webbplatser efter att ändringar har gjorts godkänner användaren ändringarna. Genom att boka en biljett via en av Molslinjen A/S webbplatser accepterar användaren samtidigt att Molslinjen A/S använder personuppgifter enligt den information som Molslinjen A/S har lämnat i detta dokument. Molslinjen A/S följer den danska personuppgiftslagen (persondataloven).
9.1 Om du vill reklamera ditt köp ska du vända dig till Molslinjen A/S på kundeservice@bornholmslinjen.dk. Om vi inte lyckas hitta en lösning kan du lämna in ett klagomål till Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Centerfor Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, via www.forbrug.dk.
9.2 Du kan även använda EU-kommissionens klagomålsportal på internet, vilket dock främst är relevant om du är en konsument bosatt utanför Danmark. Du hittar klagomålsportalen här: http://ec.europa.eu/consumers/odr/. När du lämnar in en reklamation ska du ange vår e-postadress kundeservice@molslinjen.dk.
9.3 Rätten att inlämna klagomål upphör att gälla efter två månader, eftersom en del av informationen som BORNHOLMSLINJEN använder för att behandla ditt klagomål raderas efter denna period.
Rätt till ersättning i händelse av dödsfall eller personskada
Sjöolycka: passageraren har rätt till ersättning från transportören eller transportörens försäkringsbolag på upp till 250 000 SDR för alla händelser, med undantag för händelser som ligger utanför transportörens kontroll (t.ex. krig, naturkatastrof, tredje parts handling). Ersättningen kan uppgå till 400 000 SDR, med undantag för om transportören bevisar att incidenten inte berodde på fel eller försumlighet från transportörens sida.Icke sjöolycka: passageraren har rätt till ersättning från transportören eller transportörens försäkringsbolag på upp till 400 000 SDR, om han/hon bevisar, att incidenten berodde fel eller försumlighet från transportörens sida.
Rätt till ersättning för förlust eller skada på handbagage
Sjöolycka: passageraren har rätt till ersättning från transportören på upp till 2 250 SDR, med undantag för om transportören bevisar att incidenten inte berodde på fel eller försumlighet från transportörens sida.
Icke-sjöolycka: passageraren har rätt till ersättning från transportören på upp till 2 250 SDR, om han/hon bevisar att incidenten berodde på fel eller försumlighet från transportörens sida.
Rätt till ersättning för förlust eller skada på bagage utöver handbagage
Passageraren har rätt till ersättning från transportören på upp till 12 700 SDR (fordon, inklusive bagage i eller på fordonet), med undantag för om transportören kan bevisa att incidenten inte berodde fel eller försumlighet från transportörens sida.
Rätt till ersättning för förlust eller skada på värdeföremål
Passageraren har rätt till ersättning från transportören på upp till 3 375 SDR för förlust eller skada på kontanter, omsättbara värdepapper, guld, silver, juveler, prydnadsföremål och konstföremål, förutsatt att dessa varit deponerade hos transportören för säker förvaring.
Rätt till ersättning för förlust eller skada på förflyttningshjälpmedel eller annan särskild utrustning tillhörande passagerare med nedsatt rörlighet.
Passagerare har rätt till ersättning från transportören motsvarande återanskaffningsvärdet eller reparationskostnaderna för utrustningen i fråga, såvida inte händelsen inträffade utan transportörens fel eller försumlighet. Transportörens fel och försumlighet är en förutsättning i händelse av sjöolycka.
Rätt till förskottsutbetalning i händelse av sjöolycka
I händelse av dödsfall eller personskada har passageraren, eller annan person med rätt till ersättning, rätt till förskottsutbetalning för att täcka omedelbara ekonomiska behov. Betalningen beräknas baserat på skadan och ska fastställas inom 15 dagar och får inte understiga 21 000 EUR i händelse av dödsfall.
TILLVÄGAGÅNGSSÄTT
Skriftligt meddelande
I händelse av skada på handbagage eller annat bagage ska passageraren skriftligen meddela transportören om detta inom föreskriven tid. Bristande uppfyllelse av detta leder till att passageraren förlorar rätten till ersättning.Tidsfrister för utövande av passagerarens rättigheter
Generellt ska ett försäkringsärende i domstol ha inletts inom två år. Starttidpunkten för tidsfristen kan variera beroende på typen av förlust.Undantag från ersättningsansvar
Transportörens ersättningsansvar kan reduceras om transportören bevisar att en passagerares död eller personskada eller skada på dennes bagage berott på eller grundat sig på fel eller försumlighet från passagerarens sida.
Begränsningar avseende de olika ersättningsbeloppen gäller inte, om det bevisas att skadan beror på transportören eller en av transportörens medarbetare eller ombud eller på den utförande transportören, och handlingen har utförts med syfte att förorsaka sådan skada eller med vetskap om att skadan eventuellt skulle uppstå.
Transportvillkor
Transport av passagerare, bilar och bagage på våra färjor eller av oss chartrade färjor sker i enlighet med de allmänna villkoren för BORNHOLMSLINJENs verksamhet vilka kan läsas på bornholmslinjen.dk. Dessutom gäller dessa reseregler för din ombord på färjan.
Aktuella Transportvillkor är gällande från 4. november 2024.
Transportvillkor
Resenären måste ha en biljett eller liknande giltiga giltigt resedokument när han eller hon åker eller går ombord. Biljetter kan köpas på bornholmslinjen.dk, per telefon och vid incheckningen. På bornholmslinjen.dk finns även en komplett lista över alla biljettyper och motsvarande regler för ändring och återbetalning. Biljett införskaffas före avgång och måste sparas under resan. Rederiet förbehåller sig rätten att ta ut en kontrollavgift (750 DKK) vid en ombordkörning/ombordstigning utan giltigt resedokument. Återbetalning av biljetter oavsett orsak sker genom att skicka ett e-postmeddelande till rederiet på kundeservice@bornholmslinjen.dk.
Vid transport av sjuka personer kan företaget kräva ett läkarintyg och den sjuka personen kan behöva en medföljare under resan. Vård av sjuka eller medicinsk övervakning kan inte ske. Rederiet påtar sig inte att ta sjuka personer ombord eller i land om inte sjukdomen har inträffat under resan.
Resenärer är skyldiga att följa befälhavarens och fartygets instruktioner, se paragraf 408 i sjöfartslagstiftningen. Skador på rederiets inventarier och annan egendom kommer att leda till ersättningskrav. Berusade personer kan nekas ombordstigning trots att de har biljett. Lagen tillåter inte utskänkning av alkoholhaltiga drycker till berusade personer och till personer under 18 år. Barn under 7 år får inte resa ensamma utan måste åtföljas av en person som är minst 16 år gammal. För personer med handikapp eller andra behov av särskild assistans tillgodoser rederiet önskemål om parkering nära hissen i den mån det är möjligt. Under överfarten är det förbjudet att uppehålla sig på bildäck. Rökning är endast tillåten i särskilt markerade områden. Resenärer får inte, utan rederiets tillstånd, bjuda ut varor till försäljning, dela ut trycksaker, reklam, varuprover, organisera insamlingar eller liknande evenemang ombord och på land. Mat och dryck får inte intas i Panoramacaféet.
Husdjur kan med fördel lämnas i bilen under resan. Medföljande husdjur som transporteras i passagerarområdena måste hållas i koppel eller förvaras i lämpliga burar och får uppehålla sig i de särskilda ”hundområdena” ombord.
Värdesaker som glömts bort hos BORNHOLMSLINJEN överlämnas till polisen. Kvarglömd medicin överlämnas till polisen eller för destruktion på ett apotek så snart som möjligt. Övrigt hittegods förvaras hos BORNHOLMSLINJEN i högst sju dagar, varefter de förstörs eller överlämnas till välgörenhetsorganisationer. Hittegods kan efterfrågas på bornholmslinjen.dk.
Privatpersoner/privata fordon
Den danska sjöfartsmyndigheten har utfärdat riktlinjer för transport av farligt gods i privata fordon som medförs ombord på färjor när godset har förpackats i enlighet med riktlinjerna och endast är avsett för personligt bruk. Åtgärder ska vidtas för att bedöma risken och säkerställa en säker transport under normala förhållanden. Föremål som anges i länken här, faller under IMDG-koden och klassificeras som farligt gods, och om de transporteras av privatpersoner antingen i privata fordon såsom bilar/husvagnar/släpvagnar (trailers)/husbilar eller av passagerare till fots, ska de maximala mängderna beaktas och försiktighetsåtgärderna iakttas. Detta omfattar inte fordon för kommersiellt bruk, ambulanser eller fordon som hanteras av företagare/anställda.Nyttofordon
Farligt gods transporteras på särskilda avgångar på rutten Rønne-Køge (se gällande tidtabell). Godsavsändaren är skyldig att senast 12 timmar före avgång skriftligen informera rederiet om förekomsten av farligt gods, nedan kallat begränsade kvantiteter (LQ), samt se till att alla obligatoriska handlingar är korrekt ifyllda och inlämnade. För avgång från Rønne kl. 17.00 ska farligt gods inrapporteras senast 5 timmar före avgångstid (dvs. senast kl. 12.00), och för avgång från Køge ska farligt gods och begränsade kvantiteter inrapporteras senast 7,5 timmar före avgångstid (dvs. senast kl. 17.00 dagen före). Farligt gods är inte tillåtet ombord på snabbfärjorna.
Klagomål rörande förhållandena ombord ska riktas till personalen på den berörda avdelningen. Klagomål som rör överfarten riktas till rederiet via e-post till kundeservice@bornholmslinjen.dk.
Om det uppstår en skada på fordon, personer, resgods eller andra tillhörigheter, ev. i en transportbehållare ombord, kan eventuella krav på ersättning riktas mot BORNHOLMSLINJEN, förutsatt att en skadeanmälan har fyllts i. Kontakta därför omedelbart personalen ombord på färjan om det skulle inträffa en olyckshändelse. En ifylld skadeanmälan innebär dock inte att BORNHOLMSLINJEN automatiskt medger ansvar. Anmäl skadan till rederiet genom att fylla i detta formulär.
BORNHOLMSLINJEN:s färjor är danskregistrerade och säkerhetsspråken ombord är danska och engelska.
Passagerares rättigheter
EU-förordning nr 1177/2010 om passagerares rättigheter vid sjöresor och resor på inre vattenvägar trädde i kraft från den 18 december 2012.
Du kan läsa bestämmelserne genom att följa länken till höger på denna sida.
Bestämmelser gällande förändrade bränslepriser
I vårt avtal med danska transportministeriet regleras bland annat huruvida förändringar i bränslepriserna ska komma våra kunder till godo i händelse av prisminskningar och om kunderna ska drabbas i händelse av prisökningar. Avtalet har satt ett tak för hur mycket vi som rederi kan ta betalt för biljetterna, samtidigt som vi är skyldiga att erbjuda vissa genomsnittliga priser för de olika typerna av biljetter. De genomsnittliga priserna säkerställer att ett visst antal biljetter erbjuds till ett lågt pris.
I april varje år ska bränslekostnaderna för de senaste 12 månaderna beräknas. Därefter jämförs dessa utgifter med våra intäkter för samma period. Samtidigt tar vi fram siffror på hur bränslepriserna har utvecklats under samma 12-månadersperiod jämfört med den allmänna prisutvecklingen. Beräkningen, som ska godkännas av det danska transportministeriet, resulterar i ett tillägg eller ett avdrag som ska inkluderas i priserna påföljande år.
En bränsletilläggsavgift kan komma att påföras de högsta biljettpriserna och det högsta tillåtna genomsnittspriset, och på motsvarande sätt kommer ett bränsleavdrag att dras av från de högsta biljettpriserna och det högsta tillåtna genomsnittspriset.
Som kund märker man inte direkt av om det finns en tilläggsavgift eller ett avdrag för bränsle i biljettpriset. Men en kund som köper en biljett med bränsleprisavdrag i år kommer att kunna hitta betydligt fler lågprisbiljetter jämfört med biljetter som har påförda tilläggsavgifter.